Press
GLEMT reviews
Nordlys, terningkast 6
"Forestillingen GLEMT er en gjennomgripende kunstopplevelse. Så sterk. Så heftig. Så vakker. Så viktig. Og så godt sydd sammen at det bare er å klappe i hendene. Lenge."
- Nordlys
Harstad Tidende, terningkast 6
"Simone Grøttes GLEMT er fortellerkunst på sitt aller, aller beste, hvor lyd, musikk og bevegelse smelter sammen til en tankevekkende og dypt rørende forestilling."
- Inga Helene Juul, Harstad Tidende
Altaposten, terningkast 6
"Grøttes blanding av tidsvitners konkrete fortellinger med det abstrakte, ordløse språket som dansen på sett og vis er, er mesterlig. Det blir nært sagt en dialog mellom det verbale og det nonverbale"
- Bernhard Hienerwadel, Altaposten
Norsk Shakespeare tidsskrift
"Med sitt lavmælte insisterende og samtidig storslagne formspråk, er GLEMT et solid bidrag både til kunstfeltet og til vår kollektive historiekunnskap."
- Ragnhild Freng Dale, Norsk Shakespeare tidsskrift
Folkebladet
"Dansen fortsetter, utdyper og legemliggjør der ordene ikke strekker til i Simone Grøttes sterke forestilling om krig, evakuering og nedbrenning av Finnmark."
- Arne Ivar Hanssen, Folkebladet
Arkivet - Arkiivarádju reviews
Aftenposten
"I Simone Grøttes Arkivet – Arkiivarádju trekkes publikum inn i noe som på forunderlig kort tid blir en egen verden"
- Margrete Kvalbein, Aftenposten
MARGBEIN reviews
Harstad Tidene
"Simone Grøtte har gjort det igjen. Stående applaus var ingenting annet enn velfortjent. Margbein går dypt inn i den menneskelige søken om tilhørighet, og lykkes dermed ved å bli et magisk stykke fortellerkunst. Uansett om du er norsk, samisk eller svensk - margbein er i oss alle."
- Maria Angelica Andreassen, Harstad Tidene
Allehanda
"Margbein er en forestilling gjennomsyret av en dyp humanisme. Den er en overbevisende redegjørelse for hva det betyr å være menneske, mens den feirer både individet og kollektivet"
- Gregor Flakierski, Allehanda
Vesterbottens-Kuriren
"Simone Grøtte og Norrdans förkroppsligar det oslagbara i välkoreograferad og sömlöst utförd dans, der ingenting tilläts bryta förtrollningen. Få andra kulturupplevelser kan mäta sig med det."
- Nancy Bladfält, Vesterbottens-Kuriren
Danstidningen
"Et ode til det samiske. Hvem vil ikke væra same, roper det inni meg når applausen klinger ut etter premieren på Margbein"
- Karin Kämsby, Danstidningen
Mitt Media Østersund
"Rörelsen rymmer den stickade vantens dämpade känsla, ett utforskande av armbågens exakta vinkel när kåsan fylld med hett kaffe förs mot munnen, som i en ritual. Den rymmer också känslan av sammanhang, hur många kroppar gemensamt flödar framåt. En kropp som golvad av arkivens tyngd."
- Malin Palmqvist, Mitt Media Østersund
Å klore seg fast review
Sagat
"Forestillingen formidler den utrolige evnen til å se skjønnet i det ekstreme, kontrastene. Dansen, musikken og stemmene drar seeren inn i forestillingen og griper tak i følelsessenteret. Simone vil å bringe dansen nærmere folk flest. Det har hun virkelig klart."
- June Helén Bjørnback, Sagat
Mannen som stoppa hurtigruta reviews
NRK
"Mannen som stoppa hurtigruta er en visuell nytelse av ei forestilling. Med nydelig musikk, helt utsøkt scenografi og et særegent danseuttrykk."
- Hege Iren Hansen, NRK
Scenekunst.no
"Forestillingen er som en nordnorsk fortelling om minner, identitet, folk som har levd, folk som lever og det som kan utspille seg over en kopp kaffe. «Mannen som stoppa hurtigruta» er en historietime som er vel verdt å få med seg, den utfordrer oss til tro på det umulige."
- Maria Stødle, Scenekunst.no